Atlas Copco med på lista över världens mest innovativa företag

2011-11-18

Stockholm den 18 november 2011: Atlas Copco är med på en ny lista över världens 100 mest innovativa företag, som sammanställts av det global informationsföretaget Thomson Reuters.

Listan, Top 100 Global Innovators, bygger på en undersökning av de immateriella rättigheterna hos alla företag eller organisationer som har fått mer än 100 patent godkända under de senaste tre åren. De mest innovativa företagen valdes ut baserat på hur stor framgång de haft i sina patentansökningar, den globala räckvidden i patenten samt – mest avgörande – vilket inflytande dessa patent har haft på andra företags uppfinningar.

”Innovation är helt centralt för alla oss på Atlas Copco, eftersom vi vet att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker på. Vi kommer att jobba hårt för att behålla den här inställningen och nå våra mål för ökad produktivitet hos kunderna, bättre energieffektivitet och tillväxt,” säger Ronnie Leten, VD och koncernchef för Atlas Copco.

Atlas Copco var tidigare i år också med på listor över världens mest innovativa företag som publicerades av Forbes och Wall Street Journal. För att läsa mer om Thomson Reuters rankning, se www.top100innovators.com.

För ytterligare information kontakta:

• Daniel Frykholm, Presschef
    08 743 8060 eller 070 865 8060

Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Under 2010 hade Atlas Copco 33 000 anställda och en omsättning på 70 miljarder kronor